Blanes, vergane glorie? - Reisverslag uit Cambrils, Spanje van Marian Kramer-van der Ploeg - WaarBenJij.nu Blanes, vergane glorie? - Reisverslag uit Cambrils, Spanje van Marian Kramer-van der Ploeg - WaarBenJij.nu

Blanes, vergane glorie?

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

29 Mei 2011 | Spanje, Cambrils

Wat hebben we er naar uit gekeken. terugkeren naar de plaats waar we 10 jaar geleden 3 onvergetelijke weken hebben gehad. Prachtig weer, lekker eten en ronslenteren op de boulevard, op excursies geweest en 's avonds een beetje de kroegjes verkennen. Blanes was bruisend en gezellig. Nu 10 jaar later is daar niet zoveel meer van terug te vinden. Het hotel Beverly Park wel. Juist nog mooier geworden en dat scheelt. Maar Blanes zelf? Het valt wat tegen. Na het super gezellige Cambrils en Salou lijkt Blanes wel uitgestorven. Veel winkels gesloten of te koop, de wegen in slechte staat en weinig levendigheid op de straten. Komt het omdat de Engelsen en Nederlanders massaal verstek laten gaan. Waren het 10 jaar geleden de Engelsen en Nederlanders die Blanes onveilig(of toch gezellig) maakten, nu zijn het de Russen met dikke beurzen die hier de dienst uit schijnen te maken. En Russen zijn allesbehalve gezellig. Ondanks dit is het toch leuk om over straten te lopen die je nog herkent en te kijken of dat zaakje er nog zit waar we grappige herinneringen aan hebben zoals aan cafe de Boemel, hij zit er nog, maar wel sterk verouderd. We zijn hier wel binnen 2 minuten op het strand en maken lange wandelingen.

Gisteravond hebben we meegemaakt hoe voetbalclub Barcelona de Champion League heeft gewonnen. Eerst al meemaken dat ze landskampioen werden en nu dit weer. Het was een kabaal van jewelste in Blanes. Vuurwerk, zangkoren en overdonderd getoeter toen de wedstrijd was afgelopen. Leuk om mee te maken hoe die Spanjaarden vol passie feest vieren. Ik wil niet weten hoe het er in Barcelona zelf aan toe is gegaan.

Vandaag zijn we nog even in Barcelona geweest. We hadden gehoopt nog even te kunnen shoppen maar de winkels waren gesloten en dat hadden we toch niet echt verwacht van zo'n grote wereldstad. Toch nog leuk rond gelopen op de Ramblas en de berg Montjuic waar ze het Olympisch station klaar gemaakt hebben voor het concert van wereldster Shakira vanavond. Tevens hebben we gekeken op het plein dat al een week lang het domein is van demonstranten. Er zijn momenteel verkiezingen in Catalonie en veelal jongeren grijpen deze gelegenheid aan om te demonstreren tegen de regering, het systeem en alles. Ze bivakeren met complete tenten op het plein en er hangen spandoeken, posters en andere plamfletten met teksten die we niet kunnen lezen maar die boekdelen spreken. Er zijn niet zoveel demonstranten meer over, een week geleden zat het plein tot de nok toe vol, maar ja, een week lang dit vol houden. Het verliep wel vreedzaam, gelukkig. Zodoende wilden we ook wel even kijken. Nu wachten we op het heerlijke eten. Ik geloof dat ik de afgelopen dagen wel 2 kilo ben aangekomen, wat is het toch lekker. Morgen gaan we naar onze nieuwe plek Tossa de Mar. NOg 2 dagen genieten en dan nemen we op donderdag het vliegtuig weer terug naar huis. Zucht.............

• 30 Mei 2011 - 08:39

Liselotte:

laatste week, geniet ervan!

• 30 Mei 2011 - 17:53

Diana:

Wat jammer dat Blanes toch wel een beetje tegen viel. Ik ben er volgens mij in 2002 geweest en toen vond ik het wel heel erg leuk daar. Maar ja, de Russen verpesten alles, over de hele wereld kom je die akelige lui tegen!

Maar ik ben blij je vrijdag in ieder geval weer te zien!